Verrassingen - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Nomen Nescio - WaarBenJij.nu Verrassingen - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Nomen Nescio - WaarBenJij.nu

Verrassingen

Door: NN

Blijf op de hoogte en volg Nomen

06 Juni 2017 | Spanje, Salamanca

Al gelijk aan het begin een paar verrassingen. De tegenwind was aanmerkelijk minder en we hadden het 'geluk', dat we vanuit Bejar gelijk 'aan de bak' mochten. Per slot van rekening moesten we eerst naar de N630 en dan moet je vanuit Bejar altijd een beetje omhoog, om op dat niveau te komen. Niks mis mee. Daar hou je zelfs rekening mee. Je voelt wel een soort stramheid in je benen of opkomende vermoeidheid. Het gevoel van 'dat wordt niks vandaag'. Maar al snel kom je in een mooi ritme en heb je weer tijd om om je heen te kijken. De wereld ziet er dan geweldig mooi uit. Een voldaan gevoel. Maar deze ochtend duurde dat omhoog fietsen wel wat langer. Wat heet. In totaal 10 kilometer (!). We kijken om ons heen en zien zowaar sneeuw op de berg liggen. Op hoogte dus.Temperaturen zijn hier ook veel dragelijker. Zeker om te fietsen. Terwijl het laatste sap al zo'n beetje uit de benen is gewrongen, zien we het hoogste punt naderen. Een militair staat daar op post, blijkbaar een controlepost. En het bordje 'Puerto de Vallejera 1202 meter'. Die stond niet op onze kaarten. We dachten flierefluitend naar Salamanca te kunnen trappen. Beloning: prachtig uitzicht en een heerlijke afdaling.

Opgevouwen tussen stuur en zadel laten we ons 'vallen'. In het eerste deel van de afdaling houden we even in. Wie loopt daar links van de weg? De grootste verrassing van de dag. Alberto, de fenomenale Spanjaard, die bezig is met zijn Vuelta d'Espagna (foto bij het vorige verslag). Gisteren laat in de middag voor het laatst gezien in Banos de Montemayor. Daar heeft hij waarschijnlijk geslapen en s' morgens vroeg al weer op pad gegaan. En nu al weer op ons pad. Hij loopt de hele dag. Onvermoeibaar. Hij kraait het uit van plezier en ook wij begroeten hem hartelijk. Hij volgt nagenoeg hetzelfde traject. Zoveel mogelijk de historische route. Ons boekje wijkt hier vaak vanaf. Dachten we in het begin het boekje te volgen en af en toe een eigen alternatief, is het op dit moment net andersom. Wij houden ons bijna strikt aan de N630. Volgens de boekjesschrijver saai. Wij zien elke dag het tegendeel daarvan. Met het boekje als gids waren we niet in Bejar beland en ook niet op die Puerto. Dan hadden we al eerder, volgens de fietsroute, vanaf een hoogte ons naar beneden moeten storten. In het boekje staat dan 'oppassen hier' en 'voorzichtig daar'. Capriolen op een gravelpad. Zonder parachute onverantwoord voor menig fietser die we tegen komen. Geschikt voor die andere pelegino's, de Spaanse desperado's op een mountainbike. Met amper bagage.

Lang leve de N630. Eigenlijk is het, voor verreweg het grootste deel van die zeer rustige weg, een heel groot fietspad van 10 meter breed. Wat wil je nog meer. Met om de zoveel kilometer een horecagelegenheid en af en toe nog een tankstation. Veel automobilisten worden vanaf de nabijgelegen snelweg verwezen naar deze rustige verblijfplaatsen. Hoe verder we fietsen, des te overzichtelijker de omgeving. Van hele grote afstand kunnen we Salamanca al zien liggen. Een dergelijke grote stad verplicht ons wel om uit de sluimerstand te komen. Drukker qua verkeer en verkeerswegen, knooppunten en aanwijzingsborden. We volgen de borden centro ciudad en staan al snel in het historische hart van Salamanca. We slapen in 'Hotel Reyes Catholica'. Het hotel in Bejar had een andere prachtige (ook) historische naam, n.l. 'Hotel Colon'. En die twee kunnen niet zonder elkaar. Zonder de Reyes Catholica (katholieke koningen) geen Colon (Columbus). Toen de laatste Moor uit Spanje (Granada) werd verdreven in 1492 kreeg Colon van het echtpaar Ferdinand II van Aragon en Isabella I van Castillie opdracht zijn historische zeereis te maken. En zonder Colon waarschijnlijk ook geen Zilverroute. Daarover later meer.

• 06 Juni 2017 - 22:16

Mikkie:

Mijn eerste indruk van de bijgaande foto is: geen vuiltje aan de lucht. Maar dat bordje aan de rechterkant van de weg geeft aan dat er een hoogte is bereikt van 1200 meter. Tja dan ligt het hemd wel nat op de rug vrees ik. Petje af! Als ik het viaduct bij Lutjegast over het Van Starkenborgh kanaal bedwing heb ik al een 1500 meter hoestje en hier liggen de handjes nog gewoon op het stuur! Overigens was ik het weekend met de fiets onderweg en toen bedacht ik me dat eigenlijk alle mensen 'peregrino's 'zijn. Veel mensen komen in een vaststaand ritme naar een bepaald punt met een gezamenlijk doel. Ik was tweede pinksterdag op de fiets naar Buitenpost, Ik denk wel voor het vijfde opeenvolgende jaar naar de rommelmarkt aldaar op zoek naar 'plata', want dat spaar ik. Je kent inmiddels je concullega's verzamelaars en aanbieders. Nog gezellig ook!En ook voor het vijde achtereenvolgend jaar zitten op dat tijdstip ongeveer 100 mannen 10 meter van elkaar te vissen in het Van Starkenborghkanaal. Allemaal hebben ze een aanhangwagentje achter de auto om al het visgerei te vervoeren. En steevast kom je op Tweede pinksterdag een oldtimermeeting tegen. In mijn geval die van Italiaanse Piaggio's, die vervaarlijk overhellend door de harde wind zich een weg baanden naar lauwersoog. Een eindje verder het onvermijdelijke Pinkster Evangelisatiekamp in Veenwouden met concurrentie van Strandheem en Biddinhuizen. Thema dit jaar: Leer Jezus kennen en maak hem bekend. Dus actief evangeliseren. Sinds Bonifatius 800 jaar geleden 20 km verderop werd vermoord is er niet veel veranderd. De mens op drift, op zoek naar plata, vis, een toer met gelijkgestemden of een religieus motief. Zou er nog wel iemand rustig in zijn achtertuin zitten met een goed boek en rust in zijn kont?