Waar was u toen Tom de Giro won - Reisverslag uit Almadén de la Plata, Spanje van Nomen Nescio - WaarBenJij.nu Waar was u toen Tom de Giro won - Reisverslag uit Almadén de la Plata, Spanje van Nomen Nescio - WaarBenJij.nu

Waar was u toen Tom de Giro won

Door: NN

Blijf op de hoogte en volg Nomen

29 Mei 2017 | Spanje, Almadén de la Plata

Waar was u toen Tom de roze trui won. Op die ene zondag. Mei 2017. Thuis of ergens anders. Of in het buitenland. In Spanje, ergens op de camino?

Het is onze eerste fietsdag. In no-time zijn we de stad Sevilla uit. We volgen een mooi fietspad. We passeren een hele drukke (illegale) vlooienmarkt. Net buiten de stad. Het gehucht Camas en even later het station van Santeponce laten we links liggen en vervolgen, nog altijd fietspad, dan naar Guillena. Daar slaan we op de rotonde bijna de verkeerde weg in. Het caminopad van de wandelaar en die van de fietser lopen hier en daar vlak bij elkaar. Er wordt veel en luidkeels gegroet. De caminoganger is hier een bekend en tot de verbeelding sprekende persoon. Daar wordt met respect naar gekeken. Duimen omhoog, autoraampjes worden geopend en luidkeels volgt het BON CAMINO. Bij Bourguillos slaan we linksaf. Op een verkeersbord staat Castilblanco 14 km. Dat is nog wel te doen. We nuttigen daar een late middaglunch. De vraag is of we hier gaan overnachten of er nog eens 29 km bij gaan doen. De andere vraag is, hoe is het met Tom. Wanneer vertrekt hij voor zijn 29 km tijdrit in de Giro. We besluiten om geen nieuws binnen te halen op onze telefoons. Stel je eens voor dat het fout afloopt met 'onze' Tom, dan zal dat ook onze moraal aantasten. We krijgen nl. nog een paar vervelende stukjes, zeker voor zo'n eerste dag. En dan met de pest in je lijf aan die klimmetjes, op weg naar Almaden de la Plata, te beginnen? Dat gaat in je hoofd zitten. Kan de omgeving nog zo mooi zijn. En de Siërra el Norte is hier echt prachtig. Hebben we al volop bijeneters, blauwe eksters, zwarte ibis en nog veel meer gezien. Dat weegt allemaal niet op tegen een sportief historische gebeurtenis. Er komt een dag, dat voor het eerst een Nederlander de Giro gaat winnen. De roze trui. En dat kan deze middag zijn.

We besluiten door te fietsen en het verstand op nul te zetten. Terwijl Tom aan zijn belangrijke opdracht begint, vallen wij onze eerste klim van 7% aan. Precies 9 km voor Almaden de la Plata nemen we even een korte pauze. Laten het wereldnieuws binnenkomen, een spannend moment. 'Dumoulin eerste winnaar ooit van de Giro d'Italia'. Onze hoop en ook onze verwachting is uitgekomen. De vraag 'waar was u toen Tom de Giro won'. Antwoord: waar de SE 5405 en A 8175 bij elkaar komen, 9 km voor Almaden de la Plata. Om 19.19 uur precies.

Het laatste lastige stuk fietsen we soepeltjes omhoog en vlak voor Almaden met 60 naar beneden.

• 06 Juni 2017 - 20:08

Ton:

Alweer een mooi verslag, maar de eerste Nederlander die de Giro heeft gewonnen is niet Tom, maar Marianne! En wel al drie keer; in 2011, 2012 en 2014. Waarvan akte.